دسته‌بندی نشده

مزایای هارد SSD برای لپ تاپ

هارد SSD

سلام خدمت همراهان کانکت سیستم. از آنجایی که خیلی از مردم اطلاعی راجب هارد SSD ندارند، قصد داریم در این مقاله راجب مزیت های هارد SSD و تفاوت آن با هارد HDD بپردازیم. با ما همراه باشید.

هارد SSD چیست؟

SSD (Solid State Drive) به معنای حافظه حالت جامد، یک نوع حافظه ی فلش است. همچنین نوعی کارت حافظه جهت ارتقای سرعت و کمک به کارت گرافیک لپ ‌تاپ شما و ابزار ذخیره‌سازی حرفه ‌ای جهت ذخیره داده‌ ها محسوب می‌شود. در واقع شما می توانید هارد SSD  را به عنوان یک نسخه بزرگ تر و پیچیده تر فلش USB تصور کنید.

هارد SSD برای لپ تاپ

مزیت های هارد SSD نسبت به هارد HDD

قیمت هارد SSD در مقابل هارد HDD بیشتر است اما در ادامه متوجه می شوید که ارزش خرید دارد.

سرعت: هارد SSD در مقایسه با هارد HDD حدود 30% بیشتر است.

طول عمر: میزان خرابی SSD نسبت به HDD خیلی کمتر است.

آسیب پذیری: هارد HDD به دلیل دیسک های چرخان مکانیکی نباید لرزش و تکان زیادی داشته باشد، در صورتی که هارد SSD قطعات مکانیکی متحرک ندارد و این باعث می شود لپ تاپی که دارای هارد SSD است امکان جابجایی داشته باشد و آسی پذیری آن خیلی کمتر از هارد HDD باشد.

میزان صدا: هارد HDD به علت وجود دیسک مکانیکی صدا تولید می کند در صورتی که هارد SSD هیچ گونه صدایی تولید نمی کند.

لرزش: SSD فاقد لرزش است در حالی که HDD به خاطر چرخش دیسک ها لرزش دارد.

تاثیر پذیری در مقابل مغناطیس: مغناطیس اطلاعات HDD را می تواند پاک کند در حالی که SSD در مقابل اثرات مغناطیسی ایمن می باشد.

گرمای تولیدی: هردو گرمای کمی تولید می کنند اما SSD گرمای خیلی کمتری تولید می کند.

قابلیت حمل: SSD ها در مقایسه با HDD ها خفیف تر و کوچک تر هستند، بنابراین لپ تاپ با استفاده از SSD به راحتی قابل حمل می باشد.

به طور کلی هارد SSD برای لپ تاپ به علت سرعت بالا، قابل حمل بودن، صدای کم، مقاومت فزاینده و کارایی بهتر گزینه ی مناسب تری است.

انواع حافظه SSD

SATA:

SATA (Serial Advanced Technology Attachment) اولین نوع و یکی از رایج ترین رابط های مورد استفاده بین هارد دیسک ها و دستگاه های ذخیره سازی است. SATA به دلیل سرعت 600 مگابایت بر ثانیه ای که ارائه می دهد، مورد استفاده برای اکثر نوت بوک ها و رایانه های شخصی می باشد به همین علت محبوبیت بالایی نزد کاربران دارد.

NVMe:

سرعت تبادل داده های درایو NVMe (Non-Volatile Memory Express) به 2600 مگابایت بر ثانیه می رسد که تقریبا 5 برابر سریع تر از رابط SATA می باشد. درایو های جامد NVMe جدید تر از SATA هستند. حافظه های NVMe گران تر از SATA هستند و عموما به انرژی بیشتری نیاز دارند به همین علت برای موارد خاص مانند مشاغلی که پردازش داده و سرعت انتقال بالا در کارشان اولویت قرار دارد استفاده می شوند.

PCLe:

رابط PCLe (peripheral component interconnect express) برای اتصال مستقیم کارت های گرافیکی با کارایی بالا به مادربرد استفاده می شود. سرعت خواندن و نوشتن در CPLe به 1 گیگابایت در ثانیه هم می رسد. قیمت درایو هایی که از این نوع اتصال استفاده می کنند خیلی بیشتر از SATA است.

M.2:

این رابط با اینکه کوچک تر از سایر رابط ها می باشد، اما همان ظرفیت را ارائه می دهد. M.2 هم می تواند دارای اتصال SATA و هم اتصال PCLe باشد.

 

نیاز لپ تاپ استوک به هارد SSD

از آنجایی که لپ تاپ های استوک اصولا قدیمی تر هستند و مجز به هارد HDD می باشند، برای کارایی بهتر و سرعت بالا تر به هارد SSD نیاز دارند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجب لپ تاپ استوک کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *